الأربعاء، 29 سبتمبر 2010

هل هناك حل لمشكلة هجرة اعز مالينا وهما شباب بلدنا


هل هناك حل لهذه المشكلة ؟ نعم ..


الحل يكمن فى تضافر جميع الجهود بالدولة من مسئولين ورجال اعمال من اصحاب الشركات والمصانع واصحاب القرى السياحيه .. بحيث يتم توفير فرص عمل للشباب في بلدهم وبذلك نحل المشكلة بدلا من ان نخسر شبابنا بالطريقة دى.

 
العمل على وجود لغة حوار بين الباحثين وصناع القرار‏,‏ عشان نقدر نعرف ايه اسباب انتشار وتوسع أزمة هجرة الشباب اللى ظهرت في منتصف السبعينيات ومحاولتهم والسعى لاحتواء هذه الازمه .

ان يقوم كل صاحب شركة او مصنع بتعيين عدد محدود من الشباب ويعتبرها عمل قومى وخدمة للمجتمع اللي بيعيش فيه ، وكمان لو قامت البنوك بإنشاء محلات تجارية وقامت بتشغيل الشباب العاطل فيها مش هانلاقى ابدا شباب واقفين على نواصي الشوارع لممارسه بعض العادات السيئه ولن يضطر بعضهم للهجرة الغير مشروعة


ان تعمل الدولة على احتواء الشباب وصرف بدل بطالة للشباب العاطل .. خصوصا بعد لغى نظام تعيينهم بالحكومة .. وهذا الأمر (بدل البطالة ) موجود في بلاد العالم المختلفة.


عمل الشباب سوف يحميهم من الممارسات السيئه والتسكع على النواصي ، وبكدا نكون  ضربنا عصفورين بحجر واحد قللنا من حجم البطالة ، وكمان من معدلات الممارسات والتصرفات الغير مرغوب فيها

0 التعليقات:

إرسال تعليق